zaterdag 24 december 2011

Toepassingskaart 5: Artikelen en Stellingen

Deze opdracht heb ik samen gemaakt met Daan Dangerman.

Artikel 1: Is de multiculturele samenleving terug?

Waar gaat dit artikel in grote lijnen over?
De Wetenschappelijke raad voor regeringsbeleid (WRR) vindt dat een dubbele nationaliteit de integratie in Nederland niet belemmert. Minister Ella Vogelaar (Integratie, PvdA) vindt dat Nederland „een christelijk-joods-islamitische cultuur” krijgt. Zij willen dubbele nationaliteiten toestaan omdat zij vinden dat de multiculturele samenleving niet moet betekenen dat de mensen hun identiteit moeten opgeven. Geert Wilders is het hier niet mee eens en vindt dat mensen met een dubbele nationaliteit moeten kiezen welke van deze twee zij willen bijhouden. Hij wil dit omdat hij vindt dat een dubbele nationaliteit de integratie niet ten goede komt. Ook blijkt er uit opiniepeilingen dat de meeste Nederlanders vinden dat er gekozen moet worden voor één nationaliteit.

Waarom heb je dit artikel gekozen?
Ik heb dit artikel gekozen omdat ik niet echt een mening had over dit onderwerp en dat ik benieuwd was hoe ik hier over zou denken na het lezen van dit artikel.

Hoe heeft dit artikel jouw mening over het onderwerp bijgesteld of zelfs veranderd?
Ik heb nog steeds geen uitgesproken mening over dit onderwerp. Ik denk alleen dat het niet goed is om iemand te laten kiezen tussen verschillende nationaliteiten. Een bepaalde nationaliteit hoort bij iemand en dit afnemen is alsof een stukje van zijn identiteit wordt afgenomen.Wat ik wel vind is dat er meer gekeken moet worden naar deze nationaliteiten zodat er geen misbruik meer gemaakt kan worden van dubbele nationaliteiten.

Stelling: Het hebben van één of twee paspoorten zegt niets over iemands loyaliteit aan Nederland. Wie zijn footprints niet hoeft te verloochenen zal makkelijke nieuwe emotionele bindingen aankunnen gaan en zich ook Nederlander voelen.

Staal, H. (22 september 2009). Is de multiculturele samenleving terug? Geraadpleegd op 24 december 2011, op http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1871189.ece/Is_de_multiculturele_samenleving_terug


Artikel 2: 'Homogeen is Nederland nooit geweest'

Waar gaat dit artikel in grote lijnen over?
Het artikel gaat er over dat er voor Moslims betere tijden aanbreken. De Geert Wilders 'weg met de moslims' raakt langzamerhand een beetje op de achtergrond. Maar terwijl dit aan het verdwijnen is dient het volgende zich aan: "Onlangs constateerde de Tijdelijke commissie Lessen uit recente Arbeidsmigratie, voorgezeten door CDA-parlementariër Ger Koopmans, dat Nederland ten minste 200.000 Oost-Europeanen herbergt die ten prooi vallen aan malafide uitzendbureaus, schrijnende huisvestingssituaties en uitbuiting. Intussen staan zij vaak niet bij de gemeente geregistreerd, worden geen belastingen over hun inkomens geïnd en neemt de druk op sociale voorzieningen toe, zeer geleidelijk, maar wel gestaag." Het artikel spreekt verder over het feit dat Nederland nooit homogeen is geweest en dit ook zal worden. De komst van de Oost-Europeanen is iets wat wij soortgelijk al vaker hebben meegemaakt en Nederland moet hier dus ook niet te 'heftig' op reageren.

Waarom heb je dit artikel gekozen?
In Noordwijk zie je dagelijks bussen met Poolse mannen en vrouwen langsrijden die afgezet worden om in de hotels en horeca te werken. Dit is dus iets waar wij dagelijks mee te maken hebben. Wij hebben dit artikel gekozen omdat wij benieuwd waren hoe Nederlanders hier nu tegenaan kijken.

Hoe heeft dit artikel jouw mening over het onderwerp bijgesteld of zelfs veranderd?
Dit artikel heeft mij gerustgesteld. Nederland is nog nooit homogeen geweest en gaat het nu ook niet worden. Nederland heeft dit door de jaren heen al regelmatig meegemaakt en hier komen wij ook wel weer doorheen. Het enige wat mij wel zorgen baart is dat deze goedkope krachten niet langzamerhand de arbeidsmarkt en dan met name de horeca gaan overnemen.

Stelling: De Nederlandse geschiedenis en politiek is doordrenkt met cultuurconflicten, wij moeten hier niet te zwaar aan tillen. Nederland is nog nooit homogeen geweest en zal dit ook niet worden.

Castro, J. A. Klaveren, van K. Mellink, B. (11 oktober 2011). 'Homogeen is Nederland nooit geweest' Geraadpleegd op 24 december 2011, op
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2961761/2011/10/11/Homogeen-is-Nederland-nooit-geweest.dhtml


Artikel 3: Mooi, immigranten zijn voortaan gewone burgers

Waar gaat dit artikel in grote lijnen over?
Het artikel gaat over dat minister Piet Hein Donner van het CDA bekend heeft gemaakt dat het kabinet de eigen verantwoordelijkheid van immigranten wil gaan benadrukken door het specifieke doelgroepenbeleid af te schaffen. Dit betekend dat de immigranten niet langer subsidies voor bijvoorbeeld Turkse en Marokkaanse organisaties krijgen, maar dat zij worden benaderd als volwassen burgers, die zorg moeten dragen voor hun eigen inburgering. Ook stapt het kabinet af van het streven naar een multiculturele samenleving. De PVDA is het hier helemaal niet mee eens.

Waarom heb je dit artikel gekozen?
In Nederland moet je tegenwoordig als je wilt huren via de woningbouw gemiddeld zo'n 10 jaar wachten. In zo'n sociale flat zijn de helft van de appartementen bewoond door immigranten. Dit is iets wat ons erg bezighoudt. Hoe is het mogelijk dat zij daar wel wonen terwijl wij nergens een huurhuis voor een schappelijke prijs kunnen krijgen? Deze migranten worden dus op een bepaalde manier voorgetrokken. Dit artikel gaat over het afschaffen hiervan en dit sprak ons aan.
Hoe heeft dit artikel jouw mening over het onderwerp bijgesteld of zelfs veranderd?
Ik ben het met het artikel eens dat de immigranten hun eigen inburgering moeten verzorgen en dat zij 'gewone' burgers zijn. Zij hoeven geen speciale behandeling te krijgen. Als wij als Nederlanders naar Marokko verhuizen krijgen wij dit ook niet. Mijn menig is precies hetzelfde gebleven over dit onderwerp.

Stelling:
Immigranten zijn gewone burgers net als jij en ik.

Duk, W. (17 juni 2011) Mooi, immigranten zijn voortaan gewone burgers Geraadpleegd op 24 december 2011, op http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Commentaren/300208/Mooi-immigranten-zijn-voortaan-gewone-burgers.htm?rss=true


Artikel 4: Kabinet stemt in met boerkaverbod – ‘wet met veel haken en ogen’

Waar gaat dit artikel in grote lijnen over?
Het Nederlandse kabinet heeft ingestemd met een boerkaverbod. Boerka’s mogen niet meer in het openbaar gedragen worden, anders riskeer je een boete. Het kabinet vindt deze maatregel nodig omdat dit voor het belang is van de open onderlinge communicatie. Er is veel kritiek op het invoeren van deze wet, omdat het in strijd is met de geloofsuiting van sommige moslims.

Waarom heb je dit artikel gekozen?
Het is een discussie die ik ook wel eens met mezelf voer: persoonlijk ervaar ik het als onprettig om met iemand te praten die een boerka aanheeft, omdat ik het een extreem voorbeeld vind van onderdrukking van de vrouw. Maar tegelijkertijd is het een deel van de cultuur en religie van die mensen, wie ben ik om daar dan over te oordelen? Het artikel sprak mij erg aan omdat ik zag dat blijkbaar deze overwegingen bij heel veel mensen en ook in de politiek voorkomen.

Hoe heeft dit artikel jouw mening over het onderwerp bijgesteld of zelfs veranderd?
Ik weet nog steeds niet of ik het nou eens ben met de beslissing van het kabinet of niet. Eigenlijk is mijn mening hierin dus niet veranderd. Wel ben ik benieuwd naar het maatschappelijk belang van deze wet en wat het gevolg zal zijn van de invoering ervan. Ik vraag me af of mensen zich echt veiliger gaan voelen als die paar vrouwen die een boerka dragen een verbod opgelegd krijgen.

Stelling: De boerka moet uit het straatbeeld van Nederland verdwijnen en mag alleen maar binnenshuis gedragen worden.

Volkskrant. (2011). Wat te doen met de onderwijsvrijheid? Geraadpleegd op 11 februari 2012, van http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/2905517/2011/09/14/Wat-te-doen-met-de-onderwijsvrijheid.dhtml


Artikel 5: Kabinet accepteert zwarte scholen

Waar gaat dit artikel in grote lijnen over?
Marja van Bijsterveldt geeft aan dat de segregatie in Nederland niet meer voorop moet staan, maar dat de kwaliteit van het onderwijs het belangrijkste is. De diverse projecten voor segregatie die nog lopen, zullen ook zeker doorgaan, maar deze hebben niet de eerste prioriteit.

Waarom heb je dit artikel gekozen?
Ik heb zelf stage gelopen op een zwarte school in Den Haag. Ik wist dat er veel geld vanuit de overheid richting de zwarte scholen gaat, maar het is duidelijk dat er partijen zijn als de PVV die de zwarte scholen het liefst opgeheven zien worden omdat er geen buitenlandse kinderen meer zijn. Ik was benieuwd waar dit artikel over ging toen ik de kop las.

Hoe heeft dit artikel jouw mening over het onderwerp bijgesteld of zelfs veranderd?
Ik vind het goed dat er zwarte scholen zijn, omdat deze scholen dan hun onderwijs aan kunnen passen naar de behoefte van de kinderen. Als je een gemengde school hebt, is het moeilijker om het onderwijs maximaal tot zijn recht te laten komen. Ik vind het goed dat de overheid dit nu ook inziet.

Stelling: De kwaliteit van het onderwijs moet voorop staan, daarvoor is segregatie totaal irrelevant.

Volkskrant. (2011). Kabinet accepteert zwarte scholen. Geraadpleegd op 11 februari 2012, op http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1832055/2011/02/07/Kabinet-accepteert-zwarte-scholen.dhtml

Geen opmerkingen:

Een reactie posten