woensdag 21 december 2011

Toepassingskaart 3: De wijk in!

Opdracht A: bezoek aan een (binnen)stadsschool


Voor deze opdracht ben ik met Daan Dangerman, Kiki Schaap, Sanne van Werkhoven en Nikki Valentin naar de stageschool van Kiki Schaap geweest. Wij hebben hier gesproken met haar mentor en hebben een rondleiding door de school gekregen.

Basisschool de Triangel is een Rooms-katholieke school in de Haagse Schilderswijk. Deze wijk kenmerkt zich voornamelijk door de veelkleurigheid van de bewoners. Vanuit alle windstreken van de wereld zijn mensen hier samengekomen.

De schoolbevolking is dan ook een goede afspiegeling van de wijk. De meeste grootouders van de kinderen komen uit andere landen, waarbij er vijf hoofdgroepen zijn aan te wijzen: Marokko, Turkije, Suriname, Nederlandse Antillen en Ghana.
Voor de groep ouders is de verscheidenheid van afkomst wellicht wat moeilijker aan te duiden, maar toch gaan wij ervan uit dat deze tweede generatie vooral een groot deel van hun leven in Nederland heeft doorgebracht.

De school is trots op het uitgebreide zorgpakket dat zij kan bieden aan de leerlingen. Op De Triangel hebben de leerlingen niet alleen te maken met een groepsleerkracht in de klas, maar is er ook nog minimaal twee dagen een extra juf of meester in de klas: De zorgleerkracht. Op deze manier kunnen de leerlingen optimaal begeleidt worden en kan hen voldoende zorg geboden worden.

Naast deze extra leerkracht in de klas beschikt de school ook over een groot aantal specialisten op school. Er is o.a. over een remedial teacher, een kindertherapeute, een creatieve communicatie therapeute, een motorisch remedial teacher en een medewerkster van schoolmaatschappelijk werk. Deze worden net als de zorgleerkrachten aangestuurd door twee intern begeleidsters.

Ook beschikt de school over vakleerkrachten voor muziek en lichamelijke opvoeding en heeft de school een eigen catecheet.
Interview leerkracht
Vraag 1: Heeft de basisschool een religieuze achtergrond? Zo ja, welke? Hoe zie je het terug in de praktijk?
Basisschool de Triangel is een Rooms-katholieke basisschool. Er worden twee keer per week catechese lessen gegeven. Wij werken met thema’s. Zo behandelen wij hindoeïstische, christelijke, islamitische en boeddhistische feesten. Werken nu met het thema ‘kerst’. Zo beginnen wij nu elke ochtend met de advent kaarsjes op de smartboard.

Vraag 2: Waarom heeft u voor deze school gekozen?
Het laatste anderhalf jaar van mijn opleiding heb ik stage gelopen op een ‘zwarte’ school. Ik was gelijk helemaal verkocht. Je kan zoveel meer betekenen voor de kinderen en dat kun je merken in de reactie van het kind. Kinderen vinden het gewoon fijn om naar school te komen. Je biedt de kinderen vaak dingen aan die ze van huis uit niet meekrijgen. De dankbaarheid is groot en ik ga bijna altijd met een voldaan gevoel naar huis.  Ik vind het een uitdaging om te werken met kinderen met een taalachterstand en de kinderen een zetje in de goede richting te geven.

Vraag 3: Hoe houd je rekening met de verschillende culturen?
Ik vind het belangrijk dat leerlingen respect voor elkaar en elkaars cultuur hebben. Wij praten hier dan ook vaak over (aardrijkskunde of catechese).
De school houdt ook rekening met cultuurverschillen. Tijdens het Suikerfeest is er bijvoorbeeld een studiedag voor de leerkrachten. De kinderen zijn dat vrij. Voorheen moesten de kinderen naar school komen, maar kwam het vaak voor dat er maar twee kinderen in de klas waren. 

Vraag 4: Houd je rekening met culturele verschillen tijdens gesprekken met ouders?
Je moet voornamelijk rekening houden met het feit dat de ouders over het algemeen een taalachterstand hebben. Ik gebruik vaak korte zinnen en makkelijke woorden.  Ik denk dat ik een open en respectvolle houding tegenover een andere cultuur heb en dat een van de belangrijkste punten is. 
Opdracht B: maken van een wijkwandeling


De straten in de Schilderswijk zijn allemaal vernoemd naar bekende Nederlandse schilders. In de wijk wonen heel veel verschillende nationaliteiten. Al die culturen zie je samenkomen op de Haagse Markt en de Hobbemastraat. Een groot deel van de Schilderswijk, met name langs de Vaillantlaan, is in de jaren 90 helemaal vernieuwd.

In 2011 moeten de leefbaarheid en veiligheid in de Schilderswijk op het gemiddelde niveau van de Haagse wijken (Gemiddeld Haags Peil) zijn gebracht. De Schilderswijk is een woonwijk met vooral sociale huurwoningen

Het lopen door de wijk.

Wij beginnen de tocht bij de R.K. Basisschool ‘De Triangel’. Op het plaatje ziet u de voorkant van het schoolgebouw. De hoofdingang is net niet zichtbaar op dit plaatje.


Afbeelding 1: voorkant school meester de bruinplein (hoofdingang)

Aan deze kant van de school ligt een groot plein. De kinderen van de midden en bovenbouw spelen op dit plein tijdens het buitenspelen. Ook kunnen de kinderen uit de wijk na schooltijd op het plein spelen. Het plein is niet afgezet met hekken. Wel is er een voetbal/basketbal veldje voor de kinderen. Hieromheen staat een hek van ca. 1,20 meter. Op het moment dat wij lopen door de wijk zijn er kinderen aan het voetballen.


Afbeelding 2: voorkant clubhuis de mussen

Om de hoek van de school (hoefkade) ligt de vereniging voor de Haagse jeugd clubhuizen de mussen. Deze stichting verzorgd sinds 1926 sociaal cultureel werk voor de bewoners van de Haagse Schilderswijk op het gebied van sport, spel en educatie. Veel kinderen gaan na schooltijd naar dit clubhuis. Het clubhuis verzorgd regelmatig tentoonstellingen van de kinderen.

Wij lopen door de school naar de andere ingang van de school. Deze ingang grenst aan de koningsstraat. Dit is een drukke weg met veel verkeer. Er is een stoep voor voetgangers, een fietspad voor fietsers en een autoweg voor automobilisten. Het is een smalle straat met eenrichtingsverkeer.


Afbeelding 3: voorkant school koningsstraat


Afbeelding 4: Koningsstraat


Afbeelding 5: Jan Ligtharstraat

Wij steken de straat over. Er is een brede doorloop voor voetgangers tussen de Jan Ligthartstraat. In deze straat staan moderne eengezinswoningen zonder tuin. De huizen hebben een gemeenschappelijk, afgesloten binnenterrein alleen toegankelijk voor bewoners. Het is een autovrije straat met stenen bankjes voor de buurtbewoners.
Wij lopen via de Jan Ligthartstraat naar de Koninginnestraat. Hier is een plein voor de kinderen met buurttoezicht. De kinderen kunnen materialen halen bij de kroon.


Afbeelding 6: Koninginnestraat, plein


Afbeelding 7: Haags hopje, kroon

Veel mensen denken dat de Schilderswijk een vieze buurt is en dat de huizen die er staan niet netjes zijn. Wij vinden persoonlijk echt ontzettend meevallen.  De huizen die er staan zijn allemaal vrij nieuw.
De plannen voor deze nieuwbouw in de Schilderswijk dateren uit de jaren zestig van de 20e eeuw. De nieuwbouw startte in 1973 met het eerste nieuwbouwplan in de Schilderswijk rond het Oranjeplein. Het project Oranjeplein telde 400 woningen aan de Jacob Catsstraat en de Hoefkade. Het vormde de opmaat voor een zeer ingrijpende stadsvernieuwing die meer dan 30 jaar zou duren en zijn hoogtepunt had in de jaren tachtig. In een paar jaar tijd maakte veel oudbouw plaats voor nieuwbouw, vooral bestaande uit sociale huurwoningen - slechts een klein deel van de bestaande woningen werd gerenoveerd. Hele straten zien er sindsdien anders uit.
De Schilderwijk is nog steeds een van de armste wijken van Nederland. De werkloosheid is hoog, veel mensen zijn afhankelijk van een uitkering.

De wijk kent een hoge dichtheid qua openbaar vervoer.  Het is vanaf mijn stageschool ca. 7 minuten lopen naar station Den-Haag HS en de tramlijnen naar Scheveningen, Den-Haag en Rijswijk. In de buurt rondom mijn stageschool zijn veel buitenlandse winkels te vinden. Turkse bakker, Surinaamse supermarket etc.
Opdracht C: bezoek aan een tempel, moskee of synagoge


Samen met Daan Dangerman, Kiki Schaap, Sanne van Werkhoven en Nikki Valentin heb ik de moskee El Islam bezocht. Deze moskee staat in de buurt van de stageschool van Kiki Schaap. Vooraf hebben wij telefonisch een afspraak gemaakt.

Algemene informatie over de moskee
De El Islam Moskee is de eerste nieuwbouw moskee in Den Haag. Vanaf de opening in 1997 vervult zij een belangrijke rol binnen de Marokkaanse gemeenschap.Buiten de gebeden en andere religieuze activiteiten vervult de moskee een sociale, culturele en maatschappelijke functie. Zo heeft de moskee contact met buurtbewoners en organisaties. Met buurtbewoners worden veegacties gehouden. De moskee organiseert ook cursussen voor jongeren, sport- en spelactiviteiten en biedt huiswerkbegeleiding.
De moskee is regelmatig in het nieuws. Zowel positief als negatief. Zo verscheen op 15 december 2009 een artikel in het nieuws met als kop ‘SP wil onderzoek naar nalatigheid van bestuur el islam moskee’. De moskee heeft een gemiddeld bezoekersaantal van 750 mensen (op avonden tijdens de Ramadan komen ongeveer 1200 mensen). Ongeveer 80% van hen is Marokkaans.

Bij binnenkomst in de moskee worden wij verwelkomt door een vriendelijke man. Wij worden verzocht onze schoenen uit te trekken. Wij voelen ons nog iets onzeker. Kunnen wij deze man een hand geven? Gelukkig komt de man naar ons toe en geeft hij ons als vanzelfsprekend een hand. De man stelt zicht voor als M. Hij spreekt goed Nederlands. Op het prikbord in de hal hangen recente artikelen over de moskee. Het oudste artikel is van 7 november (helaas is dit artikel niet vinden op internet).
De man laat de verschillende ruimtes zien en legt de functies van deze ruimtes uit. Hij is enthousiast en praat veel.

Hoe verloopt het proces vanaf de aankomst tot het einde?
Bij binnenkomst moet je je schoenen uit doen. Dit heeft met hygiëne te maken. Moslims bidden op de grond. Ook slijt op deze manier het tapijt minder snel. Voor elke salat (ritueel gebed) moet een moslims zich wassen. Dit rituele wassen noemt men wudu/woedoe. Men wast driemaal de handen grondig, spoelt driemaal de mond, reinigt driemaal de neusgaten, wast het gezicht driemaal grondig (van voorhoofd tot kin en van oor tot oor), het driemaal wassen van de onderarmen (van rechts naar links), het wassen van de oren en het driemaal wassen van de voeten. Het wassen moet in bovenstaande volgorde gebeuren.  Moslims bidden vijf keer per dag. Het is niet zo dat moslims zich 5 keer ritueel moeten wassen. Ze kunnen langer met een wassing doen indien ze in de tussentijd niet onrein zijn geworden. Er zijn een aantal dingen die de wudu/woedoe ongeldig maken zoals bijv. een bezoek aan het toilet, overgeven, een windje laten, bedwelmd zijn etc.
Wanneer moslims bidden, knielen en buigen zij richting Mekka om te laten zien dat zij nederig zijn tegenover God. De gebeden bestaan uit delen van de Koran en het zijn in het Arabisch.

Zijn er verschillen tussen de rituelen van vrouwen en mannen?
M. geeft aan dat de vrouwen voornamelijk voor het huishouden zorgen en mannen de kostwinnaar zijn. Hoewel de man en vrouw gelijk zijn, is de man de baas in het gezin. De vrouw moet alleen gehoorzamen als het een goede beslissing van de man is. M. vergelijkt het met een school. Je hebt kinderen, leerkrachten en een directeur. Uiteindelijk moet iemand de beslissing nemen. M. geeft aan dat dit bij moslims eigenlijk altijd de man is. Het is de bedoeling dat de man zoveel mogelijk in de moskee bidt. Het is minder erg als de vrouwen thuis bidden. De vrouwen zorgen immers voor het huishouden en het moet wel in hun vermogen liggen om naar de moskee te komen. Als de vrouw eenzaam is of tijd heeft om naar de moskee te gaan is dit wel goed.
De El Islam was volgens M. een van de eerste moskeeën met een aparte vleugel voor vrouwen.  De mannen en vrouwen mogen wel samen bidden. Wel moeten de mannen dan voor de vrouwen zitten omdat de man nou eenmaal lusten heeft en het van belang is dat de man met zijn hoofd bij god is.
Tijdens de menstruatie hoeven vrouwen niet te bidden in de moskee en als de vrouwen menstrueren tijdens de ramadan hoeven ze niet te vasten. Wel is het zo dat de vrouw dan het vasten moet inhalen.

Wat gebeurt er aan onderwijs in de Moskee?
De moskee geeft 3 keer per week moskee les. Kinderen uit de buurt komen naar de moskee om Arabische les te volgen en te lezen uit de koran Er komen ongeveer 600 kinderen naar de moskee les. Er gaan ook kinderen uit de stageklas van Kiki Schaap naar deze moskee. De moskee organiseert spelletjes dagen en wedstrijden lezen uit de koran. Deze wedstrijden worden provinciaal, nationaal, en  op Europees niveau gehouden. Al een aantal keer heeft een leerling uit deze moskee de wedstrijd gewonnen.

Wat doet bidden met je?
Bidden brengt je dichter bij god. Moslims bidden vijf keer per dag op vastgestelde tijden. Het gebed is het eerste dagelijkse werk van een moslim en ook vaak het laatste. Op deze manier gedenkt de moslim God gedurende alle activiteiten van de dag, bij het opstaan 's morgens vroeg, voor het slapen gaan 's avonds, tijdens het werk midden op de dag. Het gebed op vrijdag is extra belangrijk. Op vrijdag is de samenkomst. De mannen worden geacht, indien mogelijk, in de moskee te verschijnen voor het middaggebed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten