dinsdag 20 december 2011

Toepassingskaart 2: Aanleggen digitale themamap

Mijn 5 leerdoelen voor periode 2 Kleur.

1. Ik kan een intercultureel gesprek voeren.
2. Ik kan omgaan met gedragsproblemen in mijn stagegroep.
3. Ik ben in staat om de sociale verhoudingen en het sociale klimaat in mijn groep te verbeteren.
4. Ik ben in staat om lessen te geven waarbij ik let op multiculturaliteit.
5. Ik kan omgaan met cultuurverschillen in mijn stagegroep.

Ik kijk terug naar mijn eigen leerdoelen.

1. Deze periode zijn wij zeker ingegaan op het voeren van een intercultureel gesprek. Wij hebben dit gedaan door middel van een voorbeeldfilmpje. Deze hebben wij besproken en wij hebben een lijst met tips opgesteld. Daarna hebben wij door middel van een rollenspel geoefend op het voeren van een intercultureel gesprek. Met mijn mentor heb ik de tips voor een intercultureel gesprek besproken.

2. Ik heb een jongen met ernstige gedragsproblemen in mijn stagegroep. Ik kan hier heel moeilijk mee omgaan. Ik weet dat hier mijn leerpunt ligt en daarom vind ik het jammer dat wij dit soort dingen niet bespreken op de PABO. Ik denk dat veel studenten tegen dit soort dingen aanlopen en daarom lijkt het mij erg handig om dit soort problemen te bespreken en hier oplossingen voor te zoeken.

3. Mijn stageschool doet niets aan sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit merk je dan ook behoorlijk. De kinderen schelden elkaar uit en pesten elkaar. Hoe kan ik dit verbeteren? Ik heb geprobeerd dit klimaat te verbeteren door veel cooperatieve lessen te geven. Ik heb alleen niet echt het idee dat deze werkvorm ook maar iets bijdraagt aan een positiever klimaat in de klas.

4. Ik ben zeker in staat lessen te geven waarbij ik let op multiculturaliteit. Ik ben nu ook in staat om te zien of een methode multicultureel is of niet. Dit zijn dingen die altijd nog van pas kunnen komen. Ik loop helaas stage op een 'witte school' in Voorburg dus nu kan ik de geleerde stof nog niet toepassen, maar aangezien ik straks werkzaam ben op een Lucasschool is de kans heel groot dat ik in de Schilderswijk in Den Haag terecht kom. Daar heb ik veel aan deze geleerde stof.

5. Ik heb momenteel geen cultuurverschillen in mijn stagegroep. Maar zoals ik hier boven al schreef kom ik dit ongetwijfeld nog tegen. Ik weet nu wel hoe ik hier mee om kan gaan en hier zo veel mogelijk uit kan halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten