donderdag 1 december 2011

Reflectie Thema bijeenkomsten

Thema bijeenkomst 1: Thema-Introductie
woensdag 23 november 2011

Wat was nieuw voor mij?
We hebben vandaag de introductie van het nieuwe thema gehad. Hierbij hebben we onze verwachtingen benoemd en Victor Philipsen heeft ons verteld wat ons te wachten staat en wat er verwacht wordt van ons.
Er was niet specifiek iets van wat er verteld werd nieuw voor mij behalve natuurlijk de opdrachten.

Wat heb ik geleerd vandaag?
Ik heb geleerd vandaag wat er van ons verwacht wordt en wat we allemaal moeten doen voor onze nieuwe blog.

Wat ga ik hiermee doen?Ik ga tijdig met deze informatie aan de slag zodat ik niet tijdens de toetsweek nog de hele blog in orde moet maken. Ik ga op tijd beginnen met de Toepassingskaarten.

Thema bijeenkomst 2: Intercultureel onderwijs
vrijdag 2 december 2011

Tijdens deze bijeenkomst hebben wij eerst gekeken naar een fragment over Maxima die over De Nederlandse Cultuur spreekt. Wij hebben vervolgens in groepjes studenten De Nederlandse Cultuur in beeld proberen te brengen. Wij proberen aan de hand van de posters tot de conclusie te komen of De Nederlandse Cultuur wel bestaat. Daarna hebben we het verhaal van "Kikker en de vreemdeling" gekeken en zijn zo gaan bedenken met welke 'brillen' wij naar de samenleving kijken.

Wat was nieuw voor mij?
In deze les hebben wij een aantal thermen besproken:
- Stereotyperingen (De kenmerken van een persoon toeschrijven aan een hele groep)
- Waarnemen is meer dan registreren
- Categoriseren (Indrukken worden min of meer georganiseerd ondergebracht: een boom in een bos is een andere gewaarwording dan een boom in open terrein)
- Generaliseren (Over één kam scheren, geen onderscheid maken)
- Stereotypen (DE jeugd, DE vrouwen, DE mannen. DE ...........)
- Pygmalioneffect (Als alle ‘x’ als criminelen worden beschouwd, gaan ‘x’ zich op den duur ook zo gedragen. Selffulfilling prophecy)
- Vooroordelen (Een mening die niet op feiten gebaseerd is)
- Conformisme (De neiging om je aan te sluiten bij oordeel en opvattingen (van de meerderheid) van de groep waar je je in bevindt)
- Beïnvloeding (Iets of iemand proberen te veranderen)

Veel van deze thermen waren nieuw voor mij.

Wat heb ik geleerd vandaag?
Wat ik geleerd heb vandaag is dat De Nederlandse Cultuur misschien wel helemaal niet bestaat. Wij hebben hier vandaag over gediscussieerd en De Nederlandse Cultuur is niet echt te definiëren. Wat ik ook geleerd heb is dat iedereen wel aan vooroordelen, stereotypering of beïnvloeding doet.

Wat ga ik hiermee doen?
Wat ik met deze les ga doen is goed op mijn houding in de klas tegenover allochtonen letten. Ook ik heb vooroordelen en die wil ik niet aan de kinderen uit mijn stageklas meegeven.


Thema bijeenkomst 3: Living apart together
vrijdag 9 december 2011

Wij zijn deze bijeenkomst begonnen met het bekijken van een documentaire over twee Marokkaanse jongens en hun leven in Nederland. Hier hebben wij vervolgens een klassikale discussie over gevoerd. Na deze discussie gingen wij klassikaal de nationale inburgeringtest maken. Daarna gingen wij per groepje een stelling uit de artikelen halen die wij hadden verzameld en gingen wij deze stellingen bespreken.

Wat was nieuw voor mij?
De documentaire was voor mij toch wel een beetje schokkend. Ik vond het best bijzonder om te zien dat de Marokkanen helemaal niet wilden mengen met de Nederlanders. Dat had ik namelijk nooit verwacht en dit was helemaal nieuw voor mij. Ik had het idee dat zij vonden dat de Nederlanders hen beschouwden als zondebokken en dat zij vonden dat zij niet de kans kregen om zichzelf te laten zien. Maar ondanks dat deze jongens in Nederland waren geboren en erg intelligent waren wilden zij toch liever in wijken bij hun eigen volk blijven wonen.

Wat heb ik geleerd vandaag?
Wat ik geleerd heb vandaag is dat de nationale inburgeringtest erg moeilijk is om te maken en ik ben dan ook niet geslaagd. Dit is echter niet de officiële test maar dit is een test om een indicatie te geven van hoe de echte inburgeringtest is. Wat ik ook geleerd heb vandaag is dat de Marokkanen bewust niet willen mengen met de Nederlanders.
Wat ga ik hiermee doen?
Na deze les ben ik mij bewust geworden van de moeilijkheidsgraad van de inburgeringtest. Als ik als Nederlander voor deze test niet slaag is het voor een allochtoon bijna onmogelijk om te slagen. Ik zal hier dan ook veel meer begrip voor hebben in de toekomst.

Themabijeenkomst 4: Interculturele communicatie
woensdag 14 december 2012
Wij zijn dit college begonnen met een filmpje over een oudergesprek tussen Turkse ouders en een Nederlandse directrice van een basisschool. Aan de hand van dit gesprek hebben wij opgeschreven wat wij anders zouden doen. Ook hebben wij tips voor een oudergesprek opgeschreven. Wij zijn dit gaan bespreken en aan de hand van die tips zijn wij een rollenspel gaan doen.

Wat was nieuw voor mij?
Het begrip Interculturele communicatie. Ik kon mij er wel iets bij voorstellen maar wat houdt dit nu precies in. Ik heb er nog nooit zo bij stil gestaan.

Wat heb ik geleerd vandaag?
Tijdens dit college heb ik geleerd dat het contact tussen scholen en hun ouders een struikelblok kan zijn. De zender en ontvanger kunnen elkaar niet begrijpen en zo kunnen er bijvoorbeeld misverstanden ontstaan. Ook heb ik geleerd dat tijdens een oudergesprek ook de non-verbale communicatie belangrijk is.

Een aantal tips voor een (ouder) gesprek:
Zorg voor een open houding, creëer sfeer, toon respect, erken het probleem of de klacht die de ouders hebben, zoek samen naar oplossingen, zorg voor persoonlijk contact, ga als gelijke het gesprek in, zorg dat je op gelijke hoogte zit, maak oogcontact, stel open vragen, luister en vraag door, het kind staat centraal dus wat is het best voor het kind? En bij vertrek laat de mensen dan even uit.

Wat ga ik hiermee doen?
Ik ga een gesprek voeren met de mentor van Kiki. Wij hebben hiervoor al een aantal vragen opgesteld en de tips die wij geformuleerd hebben in het college ga ik gebruiken. Ook heb ik veel geleerd van het rollenspel.


Themabijeenkomst 5: De wereld door de ogen van…
woensdag 11 januari 2012
Bij deze bijeenkomst kreeg iedereen in groepjes een hoofdstuk uit het boek: 'Van alles wat meenemen'. Ieder groepje presenteerde dit hoofdstuk op zijn eigen manier.

1. Marokkaanse groep
2. Surinaams-Creoolse groep
3. Turkse groep
4. Chinese groep
5. Vluchtelingengroep
6. Nederlandse groep
7. Antilliaanse groep

Wat was nieuw voor mij?
Er was veel informatie vandaag nieuw voor mij. Van alle groepen had ik wel een idee wat hun cultuur was maar hoe zij in de Nederlandse samenleving participeren heb ik nog nooit zo over nagedacht.
Wat heb ik geleerd vandaag?
Wat ik heb geleerd vandaag is hoe een bepaalde (bevolkings) groep leeft in Nederland. Hoe denken zij over onze opvoeding? Hoe voeden zij zelf hun kinderen op? Hoe participeren zij in onze maatschappij? En zo zijn er nog heel veel meer dingen behandeld.
Wat ga ik hiermee doen?
Door middel van deze presentaties weet ik van alle hoofdstukken uit het boek: 'Van alles wat meenemen' wat er in staat. Dit heb ik nodig voor mijn mondeling. Door middel van de hand-outs van iedere groep bereidt ik mijn mondeling voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten