vrijdag 23 december 2011

Toepassingskaart 4: Praktijkanalyse

Visie Basisschool de Triangel
Het uitgangspunt van de school is, dat het opvoeden van de kinderen een samenspel is tussen ouders en leerkrachten. De school heeft naast het geven van goed onderwijs ook een opvoedkundige taak. De school vind het belangrijk dat er een veilige en ontspannen sfeer op school aanwezig is. Dee omvang tussen de kinderen, het team en de ouders geschiedt op basis van respect.

De school wil een school zijn met een zeer sterk pedagogisch klimaat. Naast basisvaardigheden als rekenen, taal en lezen ruimt de school lestijd in om de aan mensvorming te doen. Daarnaast houdt de school rekening met de eigenheid van alle kinderen en hoopt de school de kinderen een reëel zelfbeeld mee te geven, van waaruit ze zichzelf kunnen respecteren. De school vindt het belangrijk dat ieder mens moet weten dat hij of zij ‘ertoe doet’.  Om aan mensvorming te kunnen en mogen werken heeft de school een sterkte band met de ouders nodig, een band gebaseerd op het aangaan van relatie en vanuit vertrouwen.

De Triangel is een katholieke school. Gezien de populatie van de school en ook gezien het pedagogische uitgangspunt, waarin de kinderen centraal staan, is er naast de katholieke traditie aandacht voor de verschillende religieuze tradities van de kinderen door aandacht te hebben voor de eigenheid van deze tradities, streeft de school naar een veilig klimaat, waarin respect kan groeien voor elkaar en waarin gezocht kan worden naar overeenkomsten.

Sociaal-maatschappelijke omgeving van de school
De triangel is een school met een kleurrijke bevolking. De school vindt dit een meerwaarde voor het onderwijs wat ze geven. Openstaan voor elkaars culturen en ook leren van elkaars culturen hebben een toegevoegde waarde wanneer de leerlingen straks als volwassenen de maatschappij instappen.

Basisschool de Triangel is een Rooms-katholieke school in de Haagse Schilderswijk. Deze wijk kenmerkt zich voornamelijk door de veelkleurigheid van de bewoners. Vanuit alle windstreken van de wereld zijn mensen hier samengekomen.

De schoolbevolking is dan ook een afspiegeling van die wijk. De meeste grootouders van de kinderen komen uit andere landen, waarbij er vijf hoofdgroepen zijn aan te wijzen: Marokko, Turkije, Suriname, Nederlandse Antillen en Ghana.

De Schilderswijk is een bijzondere Haagse wijk, gebouwd in de tweede helft van de negentiende eeuw. Het is één van de armste wijken in Nederland. De werkloosheid is er relatief hoog en de inkomens zijn laag. Zo’n 87 procent van de 33.000 geregistreerde bewoners is van buitenlandse afkomst, met name Turks, Surinaams en Marokkaans.
Ten opzichte van de gehele Haagse bevolking wonen er in de Schilderswijk relatief veel jongeren en wat minder ouderen. De leeftijdsopbouw is de laatste jaren niet veel veranderd. Wel neemt het aandeel jongeren iets af.

De school staat in een omgeving waarin bijna 50% van de bewoners zich onveilig voelt in hun eigen buurt (zie figuur 3.3).  Als ik dit vergelijk met het aantal bewoners dat zich in Den Haag onveilig voelt is dit bijna het dubbele.
In de tabel van de inkomensverdeling van de huishoudens kun je zien dat veel huishoudens in de Schilderswijk van een laag inkomen moeten leven.

Leerlingpopulatie
Er zitten ca. 400 leerlingen op De Triangel. De school bestaat nu uit 19 groepen.
De meeste grootouders van deze kinderen komen uit andere landen, waarbij er vijf hoofdgroepen zijn aan te wijzen: Marokko, Turkije, Suriname, Nederlandse Antillen en Ghana. Het merendeel van de kinderen is moslim.
De meeste kinderen op deze school hebben een taalachterstand. De meeste kinderen spreken thuis geen Nederlands maar Turks of Marokkaans. De afkomst van de gezinnen bepaalt in grote mate de taalvaardigheid van de kinderen. Ook is het van groot belang welke opleiding de ouders hebben genoten. Veel ouders spreken nauwelijks of slecht Nederlands. De man staat meestal aan het hoofd van het gezin.

Samenwerking school

Ouders:
De school vindt een sterke band met de ouders belangrijk. De school heeft een aantal leefregels waaraan leerkrachten, kinderen en ouders zich moeten houden. Deze leefregels zijn geschiedt op basis van respect.  Rustig optreden, een open en vriendelijk communicatie en het je houden aan afspraken en regels zijn een aantal zaken die het contact met ouders moeten stimuleren. Er zijn regelmatig dagen waarop ouders in de klas mogen kijken en de school heeft een open deur regeling. Ook organiseert de school regelmatig informatieavonden. Op donderdagochtend is er koffieochtend voor de ouders.

Onderwijsondersteuning:
Er zijn vier onderwijsondersteuners op school: ICT ondersteuning, een conciërge en twee onderwijsassistentes.

De wijk:
De school is gelegen tegenover het Clubhuis de Mussen. De Mussen is de partner voor de Voorschool. Zij verzorgen de Voorschoolse periode van die Voorschool. De school is bezig met een onderwijskundige en organisatorische afstemming van het onderwijs van de voorschool en de groepen. Voor peuters en kleuters wordt er gewerkt met het programma Ko Totaal.

Alle kinderen die in Den Haag wonen of er naar school gaan worden op vaste momenten opgeroepen voor een onderzoek door Jeugdgezondheidszorg GGD Den Haag. JGZ maakt gebruik van de adresgegevens uit de leerlingenadministratie van de school Datum en tijdstip van het onderzoek stelt JGZ vast in overleg met de school 

Ook is sinds de ingang van het schooljaar 2003 -2004 hebben kinderen met een geïndiceerde handicap, op grond van het landelijke integratiebeleid, toegang tot een reguliere basisschool. Een kind met ‘een rugzak’ kan dus ook naar basisschool de Triangel.

Twee dagen per week is er een logopediste op school en ook kan de school gebruik maken van de schoolmaatschappelijk werkster.

In de groepen 6,7 en 8 bezoeken de kinderen een Kerk, Synagoge en Moskee.

Specifieke activiteiten en vaardigheden voor het onderhouden van dit netwerk
Het belangrijkste is de houding die je aanneemt. Als je laat zien dat je openstaat voor iemand anders en elkaar respecteert bereik je al heel veel. Goede communicatie is erg belangrijk. Je moet de ouders  proberen te betrekken bij de activiteiten die op school plaatsvinden.

Aardrijkskunde methode: interculturaliteit
Toevallig hebben wij workshop ‘ het kijken naar methodes met behulp van modellen’ gevolgd. Dit was een workshop om te helpen bij het maken van ons onderzoek. Wij hebben toen de aardrijkskunde methode ‘Wijzer door de wereld’ bekeken. Deze methode wordt ook gebruikt op Basisschool de Triangel. Wij hebben aan de hand van een model de methode bekeken op interculturaliteit. Na het kritisch kijken naar de methode zijn we tot de conclusie gekomen dat de mate van interculturaliteit heel erg gering is. Alleen in het laatste hoofdstuk zijn er bijv. afbeeldingen te zien van allochtonen. De methode is heel erg op Nederland gespitst. De donkere figuurtjes die in het boek voorkomen worden afgebeeld terwijl ze de vuilnis aan het ophalen zijn of werk langs de lopende band doen. Ook wordt er niet veel gesproken over andere landen. Het enige hoofdstuk dat over het buitenland gaat, gaat over Nederlandse kinderen die naar het buitenland zijn geëmigreerd.

Bij geschiedenis wordt de methode: Wijzer door de tijd gebruikt. Ook deze methode is erg op Nederland gefocust en is niet erg intercultureel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten