vrijdag 6 januari 2012

Toepassingskaart 9: Rekenen vanuit een ander perspectief

A. Bekijk de methode op de volgende onderdelen en geef voorbeelden:
Methode: De wereld in getallen (groep 6)
  • Is er in de illustraties diversiteit zichtbaar van de culturele uitingen van sociale en etnische groepen?
Er zijn wel illustraties zichtbaar van donkere kinderen en volwassenen. De namen die in het boek staan zijn echter wel allemaal Nederlandse namen.

  • Zijn er gekleurde mensen samen met witte mensen in afbeeldingen te zien?
Ja dit komt regelmatig voor in het boek. Al zijn er wel minder gekleurde mensen te zien in het boek dan witte mensen.

  • Zijn de contexten herkenbaar voor kinderen uit een andere cultuur? Waaruit blijkt dat? Hoe kan je dit eventueel aanpassen?
De contexten zijn best wel compact en duidelijk omschreven. Ik denk dat deze contexten voor kinderen uit een andere cultuur goed te begrijpen zijn.

  • Onderzoek minimaal drie lessen over tijd: gaan zij uit van een dagindeling, seizoensbeleving, enz vanuit een bepaalde cultuur?
In het boek is het zo ingedeeld dat er iedere week een praatles is. Deze praatlessen gaan vaak over tijd, seizoenen en dagindelingen. Deze lessen koppelen geen bepaalde cultuur aan deze onderwerpen.

  • Worden in de teksten feestdagen en andere evenementen genoemd? Zo ja, welke en uit welke cultuur?
Dit wordt niet genoemd in deze methode. De methode is niet gebonden aan een cultuur. Deze is daarom goed te gebruiken in klassen met verschillende culturen.

B. Artikel ‘Rekenen-wiskunde en taal: een didactisch duo’.
Voor deze opdracht heb ik het boek: De wereld in getallen voor groep 8 er even bij gepakt. De contexten van het boek van groep 6 waren erg eenvoudig dus niet meer aan te passen. De contexten uit het boek van groep 8 zijn een stuk lastiger en bevatten begrippen die voor ‘niet Nederlanse kinderen’ moeilijk te begrijpen kunnen zijn. Ook waren er een aantal verhaaltjessommen die niet aangepast hoefden te worden omdat zij niet eenvoudiger omschreven konden worden.

2) Procenten

a. Welke breuken en procenten zijn hetzelfde?

b. (Niet gewijzigd)

c. De rekening van het gebruik van de elektriciteit is €300,-. Er komt nog 19% belasting bij. Wat is het totaalbedrag van de rekening?

d. In de uitverkoop kocht Jassim een jas met 30% korting. De jas kostte toen nog maar €35,-. Hoeveel kostte de jas voor de korting eraf ging?

e) Voor de bouw van een nieuwe school was €2.450.000 berekend. Toen de school gebouwd was, was de prijs 8% meer dan berekend. Wat was de prijs van het bouwen van de school?

f) (Niet gewijzigd)

g) Je gaat op vakantie naar Turkije. Het vliegticket kost €750,-. Maar omdat er een speciale prijs voor jou is gemaakt kost het vliegticket nu nog maar €600,-. Hoeveel korting heb jij gehad?

h) De huur van het huis mag dit jaar maximaal 3% hoger zijn. De baas van het huis verhoogt de huur van €435,- naar €475,- per maand. Mag dat?

i) Jan heeft een cd-speler gekocht. Hij betaalde meteen 60% en toen nog 6 maanden iedere maand €45,-. Hoe duur was de cd-speler?

j) Als je een huis wilt kopen moet je een lening afsluiten. De lening voor het huis was €90.000,-. Over deze lening moet rente betaald worden. Dit betekend dat je iedere maand geld aan degene moet betalen die jou het geld geleend heeft. De ene maand was de rente 7,2% de andere maand 5,7%. Hoeveel scheelt dit per maand?

C. Lesvoorbereiding analyseren
  • Instap, heeft deze een culturele component? Welke en waaruit blijkt dat? Hoe reageren de kinderen daarop?
Omdat ik altijd lessen geef vanuit de methode en als ik een eigen les geef de doelen uit de methode gebruik zijn mijn lessen niet cultureel gebonden. Ik heb wel eens een les gegeven dat ging over boodschappen doen rond kerstmis. Toen heb ik wel een cultureel component gebruikt namelijk: kerstmis. De kinderen reageerden hier allemaal goed op en dit sloot aan bij hun belevingswereld. Dit komt omdat de leerling uit mijn stageklas allemaal van Nederlandse afkomst zijn.

  • Materiaal en lesinhoud, wat is hiervan de achtergrond?
De lesinhoud ging over boodschappen doen voor het kerstdiner maar de rekenaspecten waren:
-Afronden
-Optellen
De culturele achtergrond is dus Kerstmis. Dus een christelijke achtergrond. Deze les had ik multicultureel kunnen maken door hier winkelen voor een familiefeest van te kunnen maken.

  • Waaruit blijkt dat jij je rekenlessen multicultureel aanpakt?
Niet, want de lessen die ik geef zijn over het algemeen niet gebonden aan een cultuur.

D. Rekenzwakke leerlingen
  • Leerling A: Deze leerling is rekenzwak omdat zij erg langzaam te werk gaat en daardoor informatie alweer vergeten is terwijl zij de som aan het maken is. Zij moet dan weer op nieuw beginnen met lezen wat de gegevens van de som ook alweer waren.
  • Leerling B: Deze leerling is rekenzwak omdat zij erg slordig te werk gaat en daardoor niet de essentie uit de oefening haalt en de hele oefening verkeerd maakt.
  • Leerling C: Deze leerling is rekenzwak omdat hij erg dyslectisch is en de contextsommen erg lastig te lezen zijn voor dit kind.
  • Leerling D: Deze leerling is rekenzwak en rekent op groep 4 niveau. De leerling heeft moeite met de tafels, deeltafels en automatiseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten