woensdag 4 januari 2012

Toepassingskaart 8: Nederlands als tweede taal: woordenschatdidactiek

Taal-zaakvakles:  Geschiedenis

Tekst:    Thema 4 les 3 Het achterhuis
Uit:        Methode Brandaan
Pagina:  Boek 82 t/m 85
              Werkboek 60 t/m 63
De essentie:  Het achterhuis, Anne Frank

Te behandelen processen en fenomenen: Onderduiken

Te behandelen woorden:     Onderduiken

Doelen:
o   vakinhoudelijke doelen:
-       De kinderen leren dat sommige joden tijdens de oorlog op tijd konden onderduiken.
-       De kinderen leren dat Anne en haar familie onderdoken in het achterhuis in Amsterdam.
-       De kinderen leren dat in 1944 het achterhuis werd ontdekt en dat de onderduikers werden opgepakt.
-       De kinderen leren dat alleen de vader van Anne de oorlog overleefde en dat de anderen stierven in een concentratiekamp.
-       De kinderen leren dat Anne Frank een dagboek bijhield over de tijd dat ze moest onderduiken.
-       De kinderen leren dat het dagboek werd uitgegeven en dat het nog steeds wereldberoemd is.
o   taaldoelen:  
-       De kinderen leren het begrip onderduiken.




Taal-zaakvakles:  Geschiedenis       
`                             Les 1 Ervaringscontext aanbrengen

Materialen:           Smartboard
                              Filmpjes schooltv beeldbank
                              Quiz schooltv beeldbank


Les 1: Ervaringscontext aanbrengen

leerkrachtactiviteiten
leerling-activiteiten
voor
Introductie: Op het bord staat het woord onderduiken. Ik vraag wat onderduiken is en wat zij weten over onderduiken.

5 minuten
De leerlingen luisteren naar elkaar en wachten tot zij eventueel de beurt krijgen.
tijdens
Introductie van een aantal filmpjes over onderduiken van schooltv beeldbank.

Ik start de filmpjes over onderduiken.

10 minuten
De leerlingen luisteren.


De leerlingen bekijken en beluisteren actief de filmpjes
na
Ik vraag naar Anne Frank


In groepjes gaan de leerlingen een quiz over Anne Frank maken. Deze quiz komt van schooltv beeldbank.

Wij bespreken klassikaal de quiz.



Ten slotte bespreken wij deze les.

25 minuten
De leerlingen luisteren naar elkaar en reageren op elkaar.

De leerlingen overleggen in groepjes en bepalen de antwoorden van de quiz.


De kinderen geven aan welke vragen zij goed hebben en waar zij nog eventueel een vraag over hebben.

De kinderen reageren.


Filmpjes schooltv beeldbank:
Auteur onbekend. Allen geraadpleegd op 23 januari 2012, op
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20040426_onderduiken01
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20040426_onderduiken02
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20040426_onderduiken03

Quiz schooltv beeldbank:
Auteur onbekend. Allen geraadpleegd op 23 januari 2012, op
http://www.schooltv.nl/beeldbank/shared/templates/popup/quiz.jsp?site=site_schooltv_beeldbank&nr=1670318&item=2855395

Taal-zaakvakles:        Geschiedenis
                                   Les 2 Tekst behandelen

Materialen:                Methode Brandaan
                                   Filmpje methode Brandaan
                                   Methode Brandaan op het Smartboard


Les 2: Tekst behandelen

leerkrachtactiviteiten
leerling-activiteiten
voor
Met de leerlingen bekijk ik het filmpje van de methode Brandaan. Dit is het filmpje dat gaat over Thema 4 les 3 Het achterhuis.
De leerlingen bekijken en beluisteren dit filmpje van de methode actief.
tijdens
Met de leerlingen bespreek ik stap 1 t/m 4 uit het lesboek. Dit doe ik aan de hand van de tips en vragen die in de handleiding staan. Ik bespreek de afbeeldingen en bekijk de filmpjes die bij de digitale versie van het boek behoren. Ik stel tussendoor vragen.

Ik geef de leerlingen de opdracht om les 1 t/m 4 te maken uit hun werkboek.
De leerlingen denken en luisteren actief mee. Als er een vraag wordt gesteld reageren zij hierop.




De leerlingen maken stap 1 t/m 4 uit het werkboek met hun schoudermaatje.
na
Samen met de leerlingen bespreek ik het werkboek aan de hand van de tips en vragen die in de handleiding staan.
De leerlingen doen actief mee.



Taal-zaakvakles:  Geschiedenis       
                              Les 3 Laten toepassen van het geleerde

Materialen:           Bakkaart 4 van de methode Brandaan - Onderduiken
                              Jassen in onopvallende kleuren
                              Petten, hoeden en mutsen


Les 3: Laten toepassen van het geleerde

leerkrachtactiviteiten
leerling-activiteiten
voor
Voorzichtig doen
Het verhaal gaat over Jacob en zijn vriend Hans. Jacob duikt onder bij Hans. Ze moeten heel voorzichtig doen. Maar Jacob wordt toch verraden. Hoe loopt het af? Ik lees het eerste deel van het toneelstuk.
De leerlingen luisteren actief mee.
tijdens
De leerlingen gaan in groepjes van vijf een toneelstuk maken en oefenen. En het daarna per groepje spelen voor de klas. Het speelt zich af in de tweede wereldoorlog.
Ik verdeel de leerlingen in groepjes van vijf. De leerlingen verdelen zelf de vijf rollen.

De leerlingen maken per groepje het toneelstuk af en gaan oefenen.

De leerlingen treden op.
na
Ik bespreek met de leerlingen alle toneelstukken en het toneelspel.
De leerlingen nemen actief deel in dit evaluatie gesprek.


Reflectie
Ik heb les 1 en 2 gegeven in mijn stageklas. Omdat er alleen weinig tijd was om dit uit te voeren heb ik les 1 en 2 op een middag gegeven. Ik heb hem iets ingekort maar dit was mogelijk. Les drie zou ik maandag 13 februari gaan uitvoeren maar hier is bij nader inzien vanwege het nieuwe project geen tijd voor. Ik vond het erg leuk deze les te geven en de leerlingen waren ook erg enthousiast. Het is wel jammer dat ik de leukste van de drie lessen niet kan uitvoeren.

Welke doelen hebben de leerlingen behaald?
De leerlingen hebben de vakinhoudelijke en de taaldoelen behaald.

Welke doelen heb ik behaald?
De doelen die ik behaald heb is:
- Een les geven volgens het win-win model.
Helaas was er erg weinig tijd in het programma dus heb ik hem niet precies zo uit kunnen voeren zoals hierboven beschreven. Echter gaan al veel lessen in mijn stageklas volgens het win-win model dus ik ben het wel gewend om hier mee te werken.

Mening fasen win-win-model
Ik vind het win-win model erg prettig om mee te werken. De lesstof verankert diep bij de leerlingen en zij onthouden het erg goed. Ook is het een heel leuk model om mee te werken omdat de lesstof uitgebreidt wordt. De leerlingen vinden het ook erg leuk om deze lessen te volgen.
Een nadeel van het win-win model is dat je niet altijd tijd hebt voor drie lesmomenten over wat eigenlijk in één les zou kunnen. Zo is het dus niet altijd realiseerbaar.

In hoeverre ben ik nu competent?
Ik ben competent om lessen volgens het win-win model te geven als hier genoeg tijd voor is. Ook ben ik competent om het win-win model in één les of twee lessen naar voren te laten komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten